دیجیتال مارکتینگ تاریخ ثبت : 1400/04/21_12:58

دیجیتال مارکتینگ چیست


دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ مجموعه‌ای از تلاش‌ها در زمینه بازاریابی است که با استفاده از اینترنت انجام می‌شود. بازاریابی دیجیتال شامل روش‌های مختلف از جمله بهینه‌سازی موتورهای جستجو(سئو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و بلاگ نویسی و … می‌شود.

 

 

 اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

هر شرکتی با توجه به شرایط و موقعیت خود، دلایلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ دارد. اما موضوعی که مشخص است، این است که همه آن‌ها به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و علاقه دارند تا از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای این کار بهره ببرند چرا که در دنیای امروز، اینترنت و هرآنچه که در آن صورت می‌گیرد، از جمله بازاریابی اینترنتی و دیجیتال، نسبت به روش‌های سنتی دارای برتری نسبی هستند.

چند مورد از عواملی که باعث اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال شده‌اند، عبارتند از:

  • به‌صرفه بودن
  • انعطاف‌پذیر بودن استراتژی‌ها
  • قابل گسترش بودن
  • امکان پیش‌برد همزمان تلاش‌ها در چندین رسانه
  • تعاملی بودن این شیوه بازاریابی
  • قابل ردیابی بودن
  • قدرتمند بودن

 

 

دیجیتال مارکتینگ چه کاری برای یک کسب و کار انجام می‌دهد؟

بازاریابی آنلاین با استفاده از تاکتیک‌ها و طرفندهای دیجیتالی بی‌شمار خود، ارتباطات مؤثری با مشتریان برقرار ‌می‌کند. این ارتباط‌ها در کانال‌هایی اتفاق می‌افتد که، مشتریان بیشترین زمان خود را در آنجا صرف می‌کنند.

این ارتباط به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد. ممکن است این ارتباط در وب سایت خود شرکت، یا وب سایت سایر برندهای زیر مجموعه یک شرکت رخ دهد. ممکن است به وسیله تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، کاتالوگ آنلاین و سایر اجزای دیجیتال مارکتینگ اتفاق بیافتد.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتال مارکتینگ، تصویر روشنی از رشد و پویایی یک پروژه دیجیتال مارکتینگ دارند. آنها برای هر کمپین بازاریابی، استراتژی‌های مخصوص به آن را اجرا می‌کنند. به صورت کلی‌، بازاریاب‌های آنلاین، با توجه به ابزار پولی و رایگانی که در اختیار دارند، از یک کمپانی تبلیغ می‌کنند.

به مثال زیر برای پروژه دیجیتال مارکتینگ توجه کنید:

یک بازاریاب محتوا، می‌تواند مجموعه‌ای از مقالات یک بلاگ را ایجاد کند. که در نهایت، مجموع این مقالات، همانند یک فرهنگ لغت، افراد بسیاری را به سمت شما جذب خواهد کرد. در نهایت این فرهنگ لغت به صورت کتابی الکترونیکی معرفی شود. بازاریاب شبکه‌های اجتماعی این شرکت، ممکن است، پست‌ها و مقالات وب سایت را به هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی معرفی کند. در نتیجه باعث افزایش ترافیک طبیعی وب سایت شما شود. شاید بازاریاب ایمیل، برای تمام کسانی که کتاب الکترونیک دریافت کرده‌اند، اطلاعات بیشتری از شرکت را ارسال کند.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

در این قسمت، به معرفی کوتاهی از پرکاربردترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

لیست سایر اجزای دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر است.

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوا یا Content Marketing
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا Social Media Marketing
  • تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click (PPC)
  • بازاریابی اشتراکی یا Affiliate Marketing
  • تبلیغات بومی یا Native Advertising
  • نرم افزارهای بازاریابی یا Marketing Automation
  • بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing
  • روابط عمومی یا PR
  • بازاریابی ورودی  یا Inbound Marketing
  • محتوای حمایتی یا Sponsored Content

.

 

 

بازاریابی محتوا یا Content Marketing

این اصطلاح به معنی، افزایش محتوا یک وب سایت است. این محتوا سبب افزایش آگاهی مشتریان از برند شما شده، در نتیجه باعث افزایش ترافیک وب سایت می‌شود.

به صورت کلی بازاریابی محتوا از پر کاربردترین اجزای دیجیتال مارکتینگ است. این استراتژی در حوزه‌های زیر نقش مهمی ایفا می‌کند.

پست‌های بلاگ نوشتن و انتشار مقالات در وبلاگ شرکت به شما کمک می‌کند، تا تخصص، محصولات و خدمات خود را به مشتری معرفی کنید. در نهایت بازدیدکنندگان بلاگ سایت شما، به مشتریان واقعی تبدیل خواهند شد.

کتاب‌های الکترونیکی، مطالب آموزشی طولانی هستند، که درباره تخصص شما نوشته شده و درون وب سایت به نمایش گذاشته می‌شود.

اینفوگرافیک، نوعی محتوای بصری است، تا مخاطب شما درک بهتری از مطلب مورد نظر شما داشته باشد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یاSocial Media Marketing

از دیگر اجزای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. این نوع بازاریابی، برند، تخصص و خدمات شما را در سایر شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کند. در نتیجه باعث افزایش ترافیک طبیعی وب سایت شما می‌شود. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را می‌توان برای انواع پروژه دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. پر طرفدارترین شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

  • فیس بوک
  • تویتر
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • اسنپ چت
  • پینترست

تبلیغات کلیکی (PPC)

این روش، از پر کاربردترین اجزای دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات کلیکی، یعنی، پرداخت به ازای هر کلیک. به طور کلی هر کلیکی که بر روی تبلیغ شما زده شود، کاربر را به سایت شما هدایت خواهد کرد. از متداول ترین انواع تبلیغات کلیکی می‌توان به، Google Ads اشاره کرد. Google Ads به شما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت هزینه، در رتبه‌های اولیه نتایج جستجو نمایش داده شوید.

بازاریابی اشتراکی یاAffiliate Marketing

بازاریابی اشتراکی، مبتنی بر تعداد کلیک است. که در آن شما با فروش و یا افزایش ترافیک وب سایت دیگری پورسانت دریافت می‌کنید.

نرم افزارهای بازاریابی یاMarketing Automation

 این نرم افزارها سایر اعمال روزمره وتکراری، اجزای دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهد. در صورتی که از این نرم‌افزارها استفاده نکنید، باید به صورت دستی تمام این کارها را انجام دهید.

به عنوان مثال، می‌توان به نرم افزارهای زیر اشاره کرد.

خبرنامه‌های ایمیل: اتوماسیون ایمیل، علاوه بر ارسال اتوماتیک ایمیل به مشترکان، به شما امکان دسته بندی ایمیل‌ها و ویرایش مخاطبان را نیز می‌دهد.

تقویم شبکه‌های اجتماعی: اگر می‌خواهید هر روز، به تعداد دنبال کنندگان صفحه شبکه اجتماعی شما اضافه شود، باید به صورت مکرر و با استراتژی دقیق، پست‌هایی با موضوعات مرتبط و جذاب ارسال کنید. این نرم افزار، می‌تواند پست‌های تولید شده شما را، در ساعت و تاریخ تنظیم شده در پیج شبکه اجتماعی شما ارسال کند. بنابراین در طول روز زمان بیشتری خواهید داشت، تا روی استراتژی پروژه دیجیتال مارکتینگ تمرکز کنید.

پیگیری گزارش‌ها و آمار بازاریابی: در میان انواع پروژه دیجیتال مارکتینگ، میلیون‌ها مخاطب، ایمیل، صفحات وب، تماس‌ تلفنی و ... وجود دارد. نرم افزارهای پیگیری گزارش‌ها و آمار بازاریابی، می‌تواند در کوتاه ترین زمان ممکن و در بهترین حالت تمام اجزای دیجیتال مارکتینگ را بررسی کند. این امر به شما اجازه می‌دهد، انواع شاخه‌های آن را زیر نظر داشته باشید.

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیل، به عنوان روشی برای ارتباط مستقیم با مخاطب خود استفاده می‌کنند. همچنین در این ایمیل‌ها، انواع تبلیغات، تخفیف‌ها و رویدادها را اطلاع رسانی می‌کنند. در این شاخه، وجه مشترک تمام ایمیل‌ها، در هدایت افراد به سایت شماست.

انواع ایمیلهایی که در یک کمپین بازاریابی ارسال می‌شود عبارتند از:

خبرنامه اشتراک وبلاگ، که برای مخاطبین خاصی ارسال می‌شود، که در اشتراک وبلاگ عضویت داشته باشند.

ایمیل‌های استقابل و خوش آمدگویی، که شامل ایمیل‌هایی برای افزایش وفاداری مشتریان است گفته می‌شود.

روابط عمومی یا PR

روابط عمومی، از مهمترین اجزای دیجیتال مارکتینگ است. روبط عمومی روشی برای کنترل سایر قسمت‌های دیجیتال مارکتینگ است. این کنترل شامل، اتشارات دیجیتال، وبلاگ‌ها، انواع محتوا و ارتباط مستقیم با مشتری است. عملکرد روابط عمومی، دقیقا همانند، روابط عمومی سنتی است، با این تفاوت که به صورت آنلاین انجام می‌شود.

به عنوان مثال، در بررسی نظرات آنلاین، در یک پروژه دیجیتال مارکتینگ ممکن است یک فرد عادی، نتواند عمق نظرات مخاطبان را درک کند. اما یک فرد متخصص روابط عمومی، می‌تواند تمام احساسات نهفته در نظرات و گفته مخاطبان را درک کند، و در قالب پیامی کلی، مسیر روند بازاریابی آنلاین را تغیر دهد.

محتوای حمایتی یا Sponsored Content

محتوای حمایتی نوعی پروژه دیجیتال مارکتینگ است. که مبتنی بر برند سازی است. در این حوزه، شما به عنوان یک برند، به شرکتی، پول پرداخت می‌کنید تا محتوایی در مورد برند شما تولید کند.

محتوای حمایتی یا Sponsored Content

در این نوع پروژه دیجیتال مارکتینگ، ممکن است شرکت طرف قرارداد شما، از سایر شاخه های دیجیتال مارکتینگ استفاده کند.

 



کلمه کلیدی :

دیجیتال مارکتینگ سئو مرکز تبلیغاتی تولید محتوا

نام نویسنده :الگام

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید