بیلبورد تبلیغاتی از جمله تبلیغات محیطی و شیوه ی سنتی است که تاثیر مستقیمی در فروش دارد. تبلیغات بیلبوردی اگر درست استفاده شود می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای دستیابی به طیف متنوعی از مخاطبان، افزایش درآمد و به شهرت رسیدن برند شما موثر باشد. در واقع، بیلبوردها بیشترین دسترسی را در بین تمام اشکال تبلیغات محیطی در ایران دارد، زیرا حدود 70٪ از ایرانی ها توجهشان به تبلیغات بیلبورد ها جذب میشود.
تبلیغات بیلبوردی یک ساختار تبلیغاتی بزرگ در فضای باز است، مانند یک پوستر بزرگ که از آن برای تبلیغ یک نام تجاری، پیشنهاد یا یک کمپین تبلیغات شرکت یا برند استفاده میشود.
تبلیغات در بیلبورد ها معمولاً در مناطق پرترافیک مانند کنار بزرگراه ها یا نزدیک مراکز خرید قرار دارد تا توجه رانندگان و عابران پیاده بیشتری را جلب کند.
تبلیغات بیلبورد فرآیند استفاده از تابلوهای تبلیغاتی چاپی و دیجیتالی در مقیاسی بزرگ برای تبلیغ یک برند، پیشنهاد یا کمپین تبلیغاتی است.
بیلبورد تبلیغاتی یک استراتژی بازاریابی کارآمد برای به دست آوردن بیشترین تعداد بازدید و شناخته شدن بلند مدت یک برند است. علاوه بر این، برندسازی قوی را از طریق اندازههای متن بزرگ، تصاویر افراد مشهور با ویژگیها و مزایای واضح محصولات و سایر اطلاعات مرتبط مانند قیمت ایجاد میکند.
به عنوان مثال، تصویر آقای مهدوی کیا، بازیکن اسبق تیم ملی، در تبلیغ دوغ در بیلبوردها که بسیار معروف است.
ممکن است رادیو را روشن کرده باشید و به محض پخش یک آگهی آن را خاموش کنید همین امر برای تبلیغات تلویزیونی هم صادق است. اما، برخلاف دیگر اشکال تبلیغات، بیلبوردها را هرگز نمی توان نادیده گرفت، پنهان کرد، خاموش کرد یا دور انداخت.
در واقع 80 درصد بیلبوردها توسط رهگذران دیده می شود و 63 درصد از این بیلبوردها به طور کامل خوانده می شوند. از این رو، هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری وجود ندارد که بتواند با این سطح از بیننده در برابر آن مقاومت کند.
از دلایل دیگری که به ما میگوید چرا بیلبوردها یک استراتژی تبلیغاتی عالی هستند عبارتند از:
بیلبورد ها بزرگ و چشم نواز هستند: بیلبورد ها فضای قابل توجهی را اشغال می کنند و اگر توسط بازاریاب های ماهر طراحی شوند می توانند جذاب باشند. یک بیلبورد خوب ممکن است باعث شود افراد ناخواسته بایستند و به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه تبلیغات بیلبوردی شما را مشاهده کنند
به دستیابی مخاطبان هدف کمک می کند: تبلیغات بیلبوردی، هدف قرار دادن یک مخاطب محلی را آسانتر می کند. با فناوری امروزی، میتوانید یک تقسیمبندی جمعیتشناختی ایجاد کنید تا نشان دهید بخش عمدهای از مخاطبان هدف شما از کجا بازدید میکنند و سپس بیلبوردهای خود را در جایی قرار دهید که این گروه خاص آنها را ببیند.
ایجاد انگیزه برای خرید فوری: یکی از دلایلی که بیلبوردها هنوز مورد استفاده قرار می گیرند این است که آنها توانایی تأثیرگذاری و الهام بخشیدن به مشتریان را برای خرید فوری دارند. بینندگان کلیدی شما تصمیم گیرندگان شما هستند. بنابراین، اگر بتوانید از طریق بیلبورد خود به ذهن آنها متصل شوید، آنها به فروشگاه میآیند و محصول شمارا خریداری میکنند. به عنوان مثال، وقتی با دوستان خود در سفر و جاده هستید بیلبوردی را میبینید که پیتزا تبلیغ میکند همین باعث میشود توقف کنید و بخواهید غذا بخورید. عمدی نبود، با این حال نمیتوانید بگویید به خاطر بیلبوردی که هوشمندانه نزدیک یک فست فود قرار گرفته وارد آن فست فودی نشدید.
تبلیغات در بیلبورد ها یادآوری برند شما را تضمین میکند: بیلبورد ها در ایجاد و افزایش آگاهی از برند بسیار موثر هستند. دلیل آن این است که تبلیغ همیشه قابل مشاهده است. هیچ رسانه دیگری اجازه نمی دهد پیام شما در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته دیده شود. به برخی از تبلیغات بیلبورد هایی که در رفت و آمدهای روزانه خود می بینید دقت کنید. احتمالاً برخی از آنها را حفظ کرده اید زیرا هر روز با آنها مواجه می شوید. بنابراین، اگر شرکت شما از تصاویر یا شعارهایی استفاده میکند که جذاب، هوشمندانه یا به یاد ماندنی هستند، مشتریان بالقوه ممکن است با نگاه کردن به آن چیزهای زیادی درباره برند شما بیاموزند. بعداً وقتی به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشند، آگهی بیلبورد شما را به خاطر خواهند آورد.
بیلبوردها برای همه سنین جذاب هستند: بر خلاف سایر اشکال تبلیغات، بیلبوردها را می توان برای هدف قرار دادن همه سنین به طور یکسان چه کودکان و چه بزرگسالان استفاده کرد.
تبلیغات بیلبورد بازده بالایی دارد: طبق آمار، به ازای هر هزار تومانی که برای تبلیغات بیلبورد خرج می شود، استخدام بازاریاب سه برابر هزینه و دردسر دارد. در مقایسه با سایر رسانه های تبلیغاتی مانند رادیو و چاپ، بیلبورد تبلیغاتی یک بازگشت سرمایه عالی است.
شما روزانه 4000 تا 10000 آگهی می بینید و اکثر آنها را به خاطر نمی آورید. بنابراین، اگر میخواهید تبلیغات شما به خاطر سپرده شود، بیلبورد شما باید از دیزاین ها و گرافیک های جذاب و در عین حال متن بسیار کم استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر تاثیرگذاری بر مخاطب او را نسبت به برند خودتان کنجکاو کنید. باید به گونه ای ایجاد شود که تأثیر فوری بر مخاطبان هدف شما داشته باشد.
بنابراین، اگر میخواهید برای تبلیغاتی که میلیونها نفر آن را ببینند، باید آن را درست انجام دهید. چند نکته درباره طراحی بیلبورد به شما میگوییم که به شما کمک می کند بیلبورد خود را موثرتر و جذاب تر کنید.
رانندگان، دوچرخه سواران و عابران پیاده بیلبوردها را به سرعت می خوانند و زمانی برای خواندن یک پیام طولانی و عمیق درباره شرکت شما ندارند. یک قانون کلی وجود دارد که میگوید، یک بیلبورد نباید بیش از شش کلمه داشته باشد تا بتواند به طور موثر با جمعیت هدف ارتباط برقرار کند. از رنگ های متضاد پررنگ و فونت های بزرگ و خوانا استفاده کنید که از فاصله دور به راحتی قابل خواندن باشد.
بیلبوردهایی که به خوبی طراحی شده اند موقعیت فیزیکی آنها هم در نظر گرفته میشود. زمینه محلی، موقعیت اجتماعی و موقعیت مکانی بزرگراه ها و شهرها، همه روشهای عالی برای تلفیق هویت جامعه در برند است. سعی کنید از درختان، ساختمان ها و اتومبیل های اطراف خود به عنوان بخشی از طرح داستانی خود استفاده کنید. این می تواند بیلبورد (و نام تجاری) را برای کسانی که آن را می بینند بسیار تأثیرگذارتر کند و تجارت شما را ویروسی کند.
تصاویر توجه را به خود جلب می کنند و هنگام رانندگی راحت تر می توان روی آنها تمرکز کرد. از یک عکس جذاب و گیرا مرتبط با نام تجاری خود با چند کلمه استفاده کنید تا در عین استفاده حداکثری از فضای تبلیغاتی خود، آنها را در خود جای دهید. همیشه به یاد داشته باشید که لوگوی خود را به همراه شماره تلفن شرکت خود و همچنین پیوندی به وب سایت خود در این فضا قرار دهید. در نهایت، از تصویری با حداقل وضوح 300 پیکسل در هر اینچ استفاده کنید.
با پیامی قوی و یک فراخوان هوشمندانه که مردم را به فکر فرو می برد، راهی منحصر به فرد برای به یاد ماندنی کردن تبلیغ بیلبوردی خود پیدا کنید. برای اینکه طراحی بیلبورد خود را به یاد ماندنی کنید، از تکنیک های بازاریابی احساسی استفاده کنید، یعنی اجازه دهید پیام شما علاقه مشتریان را برانگیزد. بیلبوردهایی با طراحی منحصر به فرد برنده هستند. اما، به خاطر داشته باشید که بین جلب توجه بیلبورد شما و ایجاد حواس پرتی در ترافیک، مرز باریکی وجود دارد. بنابراین، بسته به کسبوکارتان، انتخابهای تصویر خود را درست استفاده کنید.
موفقیت استراتژی تبلیغات بیلبورد به دو عامل بستگی دارد طراحی بیلبورد و مکان. قبل از انتخاب مکان برای بیلبورد خود، مطمئن شوید که در مورد جمعیت شناسی و رفتار خرید مخاطبان خود به خوبی تحقیق کرده باشید.
درست مانند هزینه سایر اشکال تبلیغات، هزینه تبلیغات بیلبورد نیز متفاوت است. برای در نظر گرفتن قیمت تبلیغات بیلبوردی جنبه هایی مانند قالب و مکان بیلبورد، ترافیک منطقه و موارد دیگر مشخص می شود. برای اطلاع دقیق از قیمت بیلبوردهای تبلیغاتی، با مشاوران ما تماس بگیرید. مواردی که روی قیمت گذاری بیلبورد ها تاثیر مستقیم دارد عبارت اند از:
اثربخشی تبلیغات بیلبورد هرگز زیر سوال نرفته است. یکی از دلایلی که بعد از این همه سال همچنان شاهد بیلبورد هستیم هم همین است. یکی از معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی بیلبوردها استفاده می شود، گردش موثر روزانه یا DEC است که به تعداد روزانه وسایل نقلیه و عابران پیاده که از کنار بیلبورد شما عبور می کنند، اشاره دارد.
برخی از معیارهای دیگر عبارتند از:
فروش: فروش معیار واقعی موفقیت تبلیغات است. آیا پس از نصب بیلبورد خود متوجه افزایش فروش شده اید؟ اگر بله، پس از تبلیغات بیلبورد به درستی استفاده می کنید. از این رو، ثبت فروش، قبل و بعد از نصب بیلبورد در گزارشها برای ارزیابی اینکه آیا این بیلبورد مشتریان بیشتری را جذب میکند یا خیر، حیاتی است.
بازگشت سرمایه (ROI): هزینه بیلبورد از جمله طراحی، چاپ و مونتاژ چقدر بوده است؟ و چقدر از این هزینه ها بازگشت سرمایه داشتید؟ خب، طبق مطالعات، بازگشت سرمایه به ازای هر هزار تومانی که برای تبلیغات بیلبورد خرج می شود، نزدیک به شش هزار تومان است یعنی چیزی حدود شش برابر. بنابراین، وقتی صحبت از بازگشت سرمایه به میان میآید، بیلبوردها ارزش زمان و سرمایهگذاری شما را دارند.
مکان: ارزیابی احتمال قرارگیری بیلبورد همیشه اولین قدم در تعیین اثربخشی بیلبورد است. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، می توانید با استفاده از آمار دولتی، محتوای سرشماری و تجزیه و تحلیل سطح ترافیک منطقه، جمعیت شناسی ایده آل و مکان بهینه را برای بیلبورد برند خود بدست بیاورید. حتی می توانید تخمین بزنید که کدام جمعیت بیشتر به بیلبورد شما واکنش نشان می دهد. اگر دسترسی در این داده ها برای شما دشوار است، نگران نباشید. کارشناسان و مشاوران شرکت دیجیتال اردیبهشت شما را در زمینه تبلیغات بیلبوردی و تبلیغات محیطی راهنمایی میکنند تا بهترین تصمیم را بگیرید.
میزان تاثیرگذاری: میانگین تعداد دفعاتی که یک فرد یک تبلیغ را می بیند بر حسب میزان تاثیرگذاری سنجیده می شود. این شامل دادههای مربوط به ترافیک است که میتواند برای تخمین تعداد وسایل نقلیهای که از آن آگهی عبور کردهاند استفاده شود. نظرسنجیهای سفر، مدلسازی دادهها و دادههای سرشماری همه نمونه هایی از میزان تاثیر گذاری تبلیغ شماست.
هشتگها موضوعی: به لطف انفجار پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، هشتگها راهی ساده برای تبلیغ و اتصال شرکت شما به یک منطقه دیجیتال با عبارات یا گفتههای منحصربهفردی است که برای تجزیه و تحلیل آمار استفاده میشود. علاوه بر این، برندها ممکن است به سرعت یک پیج اینستاگرامی برای افزایش فالوور خود ایجاد کنند. شرکت شما می تواند در نتیجه فضای تبلیغاتی فالوورهای جدیدی به دست آورد.
بهترین تبلیغات بیلبورد، تبلیغاتی است که موارد بالا را در نظر بگیرد.
اگر میخواهید پیام تبلیغاتی شما در کمتر از 8 ثانیه درک و خوانده شود، اگر می خواهید برند خود را معروف کنید یا مشتریانی را جذب کنید که پس از دیدن یک بیلبورد مستقیماً از شما خرید کنند، گروه بازاریابی تبلیغات محیطی و بیلبوردی دیجیتال اردیبهشت افتخار این را دارد تا در این زمینه شمارا راهنمایی کند و با احتساب موارد موثر در میزان تاثیر گذاری بیلبورد شما در مناطقی که میخواهید نمایش داده شود، به شما مشاوره دهد.
تبلیغات بیلبوردی اگر حرفه ای و حساب شده باشد انفجاری در فروش شما شکل میدهد.