gfgffg تاریخ ثبت : 1401/03/05_13:51

sfgthy


تست کلیفتون چیست؟

نوعی تست روان‌سنجی به نام تست کلیفتون، توسط گالوپ کلیفتون استرانگتز طراحی شده است تا به افراد کمک کند با تبدیل ویژگی‌های شخصی به نقاط قوت، به پتانسیل کامل خود دست یابند. علم پشت آزمون کلیفتون بر اساس سالها تحقیق توسط روانشناس آموزشی دونالد کلیفتون است.

نظریه دکتر کلیفتون نشان می‌دهد که وقتی استعداد طبیعی با مهارت‌ها و دانش های آموخته‌شده ترکیب شود، قدرت ایجاد می‌شود و برای رسیدن به بهترین‌ ورژن خود، ابتدا باید استعدادهای طبیعی خود را شناسایی کنیم. این دقیقاً همان چیزی است که تست کلیفتون به دنبال کشف آن است، و این کار را با استفاده از یک روش پیچیده پروفایل شخصیت مبتنی بر روانشناسی شخصیت انجام می دهد.

این آزمون با بسیاری از تست های روان‌سنجی دیگر تفاوت دارد زیرا برای استفاده در فرآیند استخدام توصیه نمی‌شود زیرا نتایج تست کلیفتون بر توسعه شخصی تمرکز دارد.

به این ترتیب، بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که تست کلیفتون را به میل خود انجام دهند و از آن برای مشخص کردن مسیرهای شغلی یا مهار استعدادهای خود از طریق یک برنامه توسعه گسترده‌تر استفاده کنند.

البته امکان دارد تست کلیفتون توسط کارفرمایان، چه برای تیم‌ها یا کارکنان فردی، استفاده ‌شود که منجر به نیروی کار قوی‌تر و مولدتر می‌شود.

تفاوت بین یک قدرت و یک استعداد چیست؟

ما اشاره کردیم که تست کلیفتون استعدادها را شناسایی می کند تا به افراد کمک کند آنها را به نقاط قوت تبدیل کنند. برای درک نحوه عملکرد آزمون، ابتدا باید تفاوت بین این دو عبارت را بررسی کنیم.

بر اساس نظریه کلیفتون، یک نقطه قوت به یک کار خاص و توانایی ما برای انجام آن کار با استانداردهای بالا است. برای انجام این کار، به سه جزء اصلی نیاز داریم:

  1. استعداد
  2. مهارت ها
  3. دانش

مهارت ها و دانش را می توان با سرمایه گذاری در زمان و تلاش به دست آورد، اما استعداد یک موهبت طبیعی است. استعداد بر اساس نوع تفکر، احساس و رفتار ما است و ریشه در شخصیت ما دارد. به عنوان مثال، بیایید به یک نماینده فروش نگاه کنیم. برای مشارکت دادن مشتری در فرآیند فروش، باید در مورد یک محصول و ویژگی های آن بیاموزد و در تکنیک هایی مانند پرسش های بی پایان آموزش ببیند. با این حال، اگر آنها فاقد اعتماد به نفس و سرسختی باشند، برای قرارداد بستن فروش با مشکل مواجه خواهد شد. او دانش و مهارت مناسبی دارد، اما استعداد ندارد و بنابراین نمی تواند هنر فروشندگی را یکی از نقاط قوت خود بشمارد. اساساً، استعدادهای ما ویژگی های ما هستند و نقاط قوت ما زمانی رشد می کنند که این ویژگی ها را به طور مولد به کار ببریم.

 

تست کلیفتون چه استعدادهایی را اندازه گیری می کند؟

استعدادهای اندازه گیری شده توسط تست کلیفتون بر اساس تحقیقات دونالد کلیفتون در مورد برخی از موفق ترین افراد جهان و ویژگی هایی است که آنها دارند. در مجموع 34 استعداد وجود دارد که به عنوان پایه در نظر گرفته می شود. هر یک از این موارد تحت یکی از چهار دسته قرار می گیرند که به عنوان دامنه شناخته می شوند.

چهار حوزه عبارتند از:

اجرا: مضامین تحت این دامنه به روشی که شما کارها را انجام می دهید مربوط می شود. اگر استعدادهای قوی در این زمینه دارید، شما فردی هستید که با داشتن منابع مناسب می توانید اتفاقات را رقم بزنید.

تأثیرگذاری: مضامین در اینجا به استعدادهای شما برای برقراری ارتباط و توانایی شما در الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در اطرافیانتان اشاره دارد. کسانی که مضامین تأثیرگذار قوی دارند، اغلب رهبران مؤثری هستند.

ایجاد رابطه: همانطور که انتظار دارید، این مضامین چگونگی ارتباط شما با دیگران و استعدادهای شما برای متحد کردن افراد تحت یک هدف مشترک را بررسی می کند.

 

تفکر استراتژیک: مضامین تحت این دامنه به نحوه پردازش اطلاعات و امکان تجسم مربوط می شود. نوآوری، خلاقیت و تصمیم گیری همه استعدادهایی هستند که در این دسته قرار می گیرند.

 

اکنون ما چهار حوزه تست کلیفتون CliftonStrengths را پوشش داده‌ایم، اجازه دهید نگاهی کوتاه به موضوعات استعدادی که در زیر هر کدام یافت می‌شود بیندازیم.

اجرای تم ها

دست‌آورد - دست‌آوردها افرادی هستند که برای رسیدن به اهدافشان خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند. آنها نیاز ذاتی به موفقیت دارند و زمانی که سازنده باشند بیشتر برآورده می شوند.

ترتیب دهنده - این افراد در سازمان ماهر هستند و به دنبال بهترین راه ممکن برای انجام امور هستند. آنها همچنین بسیار سازگار هستند.

باور - کسانی که با درون مایه اعتقادی هم ذات پنداری می کنند توسط ارزش ها و اخلاقیات هدایت می شوند. آنها به طور مداوم قابل اعتماد هستند و از دستیابی به اهدافی که با اصول آنها هماهنگ است رضایت دارند. پویا پیشرفت می کنند.

سازگاری - موضوع سازگاری به کسانی اشاره دارد که برای برابری بیش از هر چیز ارزش قائل هستند. آنها با کار بر روی قوانین و شیوه های مشخص و مشخصی که از طریق آنها با همه منصفانه رفتار می شود، به موفقیت می رسند.

مشورتی - فردی با استعداد مشورتی، دنیا را از چشمانش محتاطانه می بیند. آنها برای شناسایی خطرات احتمالی و برنامه ریزی استراتژیک برای کاهش آنها به آینده نگاه می کنند.

انضباط - این به کسانی مربوط می شود که خواهان ساختار هستند. آنها کارها را با تعیین روال ها و ضرب الاجل های دقیق انجام می دهند و به جزئیات توجه زیادی دارند.

تمرکز کسانی که این استعداد را دارند بر روی یک هدف نهایی تمرکز می کنند و اقدامات خود را بر این اساس اولویت بندی می کنند. آنها هر چیزی را که ممکن است آنها را از مسیر منحرف کند رد می کنند و به همین دلیل بسیار کارآمد هستند.

مسئولیت - این به احساس مالکیت و نیاز به دنبال کردن هر تعهدی اشاره دارد. کسانی که استعداد مسئولیت پذیری دارند قابل اعتماد و وفادار هستند.

ترمیم کننده - این افراد حل کننده های موثر مشکل هستند. آنها از یافتن علت اصلی، به کارگیری راه حل ایده آل و دیدن موفقیت تلاش های خود رضایت زیادی می گیرند.

نتایج تست کلیفتون

تست کلیفتون CliftonStrengths برای موارد زیر مفید است:

توسعه فردی و بهره وری

برنامه های کاربردی تجاری (نه برای استخدام)

تعهد شغلی

درک همکاران

 

 


برچسب ها :


کلمه کلیدی :

نام نویسنده :hybrgtvfs

جهت ثبت انتقادات و پیشنهاد های خود اقدام کنید ؟
با مرکز پشتیبانی در خدمت شما هستیم

جهت پشتیبانی یا ثبت نظرات و پیشنهادات خود ابتدا ثبت نام کنید