به دلیل حرکت رو به رشد مجموعههای دندان پزشکی، برندینگ و بازارسازی یکی از فاکتورهای حیاتی در موفقیت و توسعه این حرفه محسوب میشود.اهمیتی ندارد فقط خدمات درمانی انجام میدهید یا زیبایی، لوکیشن مطب شما در چه منطقهای قرار دارد، یا کلینیک شما کوچک است یا بزرگ! برندینگ یکی از مهمترین مؤلفهها در پیشرفت کار شما است. معمولاً ایجاد وفاداری در بیماران کلینیک دندانپزشکی سختتر است؛ البته اگر مشاورههای غیر علمی و غیر اصولی دریافت کنید.
موارد زیادی دیده شده که دندانپزشکان از نوع خدمات و مهارت همکاران خود و نوع مواد و متریال آنها بد میگویند، ولی همان همکار توانسته مشتریان بیشتری به سمت مطلب یا کلینیک خود جذب کند. براساس یک تحقیق در نشریه هاروارد بیزنس، با ارائه خدمات خوب به بیماران و تبدیل آنها به یک بازاریاب برای شما که خدمات شما را به دیگران معرفی کنند و ایجاد بازار گرم – همان Word of Mouth – در زمان حال 9 سال طول میکشد تا شما برند خود را بسازید و حجم بالایی از مشتریان را به مطب یا کلینیک خود جذب کنید. در چنین شرایطی و وجود چنین بازار پر رقابتی، باید به چیزی فراتر از ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندان بیاندیشید تا بتوانید به موفقیت مورد نظر خود دست پیدا کنید و این امر مستلزم تغییر است. چرا که دنیا تغییر کرده؛ و همه کسب و کار هم هم باید بسته به شرایط موجود، تغییر کنند.
گام اول در این روند رو به تغییر، ایجاد برند حرفهای است. در برندسازی باید به موارد بسیاری، از جمله نام مناسب برای کلینیک خود، لوگوی متناسب، رنگ و تم خدمات خود، شعار تبلیغاتی، تایپوگرافی، کارت ویزیت و ست اداری و ریزترین جزئیات در رابطه با کلینیک خود توجه کنید.
ساخت پرسونال برندینگ نیز یک بخش اساسی و مهم در این گام است.
گام دوم در بازاریابی و برندسازی کلینیک دندانپزشکی یافتن بازار هدف است. باید بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و به سراغ همان افراد بروید. برندسازی شما به شدت به این افراد بستگی دارد. همچنین، جنسیت، سن، میزان درآمد، حرفه، لوکیشن و... را نیز باید در خصوص مخاطبین هدف خود مشخص کنید. شاید تصمیم دارید به صنف خاصی همچون وکلا یا صراف ها خدمات ارایه کنید. باید از ابتدا تصمیم بگیرید کدام بخش از بازار، هدف اصلی شما هستند و کلیه فاکتورهای از محل مطب یا کلینیک شما گرفته تا المان های برند و سبک خدمات به این بازار هدف به شدت وابسته است. انتخاب نوع بازار هدف به میزان نفوذ شما در بازار هدف بستگی بسیار زیادی دارد.
در گذشته، اشتباه بزرگی که در تبلیغات بین دندان پزشکان وجود داشت این بوده که گمان میکردند هرچه بیشتر تصاویر جراحی، خونریزی، سوراخ کردن و امثالهم را در تبلیغات نشان بدهند، مشتریان بیشتر به آنها اعتماد میکنند. امروزه، مردم از تصاویر دلخراش و این چنینی فراری هستند و دیدن چنین صحنههایی اصلا برای مخاطب امروزی جذاب نیست و مثل یک دافعه عمل میکند. شما به همکاران خود خدمات نمی دهید که این تصاویر و فیلم ها برایشان جذاب باشند. میتوان گفت، علت ترس بسیاری از افراد برای حضور در مطب یا کلینیک دندان پزشکی هم همین است. پس باید حواستان به این نکته باشد که در تبلیغات خود از تصاویر جذاب و جلب نظر کننده همراه با جملاتی استفاده کنید که به مخاطب شما حس مثبت بدهد و او را ترغیب به استفاده از خدمات شما کند. شما لبخند میفروشید. شما لذت غذا خوردن میفروشید. پس باید خلاقیت داشته باشید. تبلیغات را به دو بخش تقسیم کنید؛ دنیای مجازی و دنیای واقعی.
در عکس های پایین یک تبلیغ جالب و خلاقانه خدمات دندان پزشکی برند Clermont را میبینید:
به طور کلی، برای ساخت برندینگ قوی و حرفهای به یک مشاور خوب نیاز دارید تا بتوانید در بازار نفوذ بیشتری داشته باشید. شما از چه ویژگیهای خلاقانه استفاده میکنید. امروزه، بیشتر دندان پزشکان به یک شکل در حال فعالیت هستند و ویژگی متمایز و بارزی در آنها دیده نمیشود. پس برای اینکه بتوانید خود را به دیگران نشان دهید، همین که تبدیل به یک گاو بنفش شوید، کافی است (کتاب گاو بنفش اثر ست گادین)؛ تا مردم شما را به دیگران نشان بدهند.
برای بازارهای هدف کوچکتر در مناسبت های مختلف برنامه ریزی کنید. مثل روز پزشک، روز پرستار، مناسبتها و جشنهای عمومی مثل یلدا، کریسمس، نوروز، اعیاد و... چه برنامهای برای این مناسبتها دارید، تقوی تولید محتوای خود را مشخص کردید؟ پکیجهای تخفیفی مجموعه خود را طراحی کردهاید؟ بهتر است یک کارشناس بازاریابی در مجموعه خود استخدام کنید تا برای عقد قرارداد با سازمان های بازار هدف مذاکره کند. متأسفانه، خیلی از دندان پزشکان هنوز به اهمیت داشتن یک وبسایت یا شبکه اجتماعی پی نبردهاند. در این حرفه باید در همه شبکههای اجتماعی حرفه ای حضور پیدا کنید تا کسب و کار خود را توسعه دهید. به خاطر داشته باشید میزان ارتقای درآمد شما به شدت به میزان ارتقای شخص شما در مهارتهای توسعه کسب و کار بستگی دارد. تبلیغات شما از لیوان روی میز گرفته تا شکلات و آب معدنی و ست اداری و تابلو لایت باکس و... اهمیت دارد.
تعامل و ارتباطات با همکاران و بیماران از اصول بسیار مهم توسعه کسب و کار شما است. برای این کار میتوانید کلیه مراقبتهای بعد از خدمات دندان پزشکی را روی یک صفحه که عکس خودتان هم روی آن است پرینت بگیرید و تحویل مراجعهکنندگان بدهید. روز بعد از خدمات، خودتان به عنوان دندانپزشک به بیماران VIP زنگ بزنید و از او احوال پرسی کنید. میتوانید به مناسبت تولد بیمارانتان برای آن ها پیام تبریک ارسال کنید و...